W ciągu paru miesięcy poznaliście podstawy podstaw fotografii. Umiecie ustawić parametry trójkąta fotograficznego, znacie zasady kadrowania. Wiecie już, czym jest technika HDR i jak mierzyć balans bieli. To tylko początek góry lodowej wiedzy fotograficznej, jednak już mając taką świadomość tematu można szlifować swój warsztat i dążyć do najlepszej możliwej jakości zdjęć. Jednak poza wiedzą teoretyczną, ważna jest też wiedza o sprzęcie. Owszem – dobry fotograf zrobi świetne zdjęcia nawet starą Nokią, jednak to tylko przysłowie. Jeśli mamy możliwość wyboru wśród naprawdę niezłego sprzętu, który pozwala na poszerzanie fotograficznych możliwości, to dlaczego z tego nie skorzystać?
Dziś więc przed Wami krótkie wprowadzenie do zagadnienia obiektywów fotograficznych. Nieco teorii i opisu działania, a w następnej części poradnika – podział i szczegółowy opis poszególnych typów obiektywów.
Obiektyw fotograficzny to nic innego jak układ optyczny, którego zadaniem jest rzutowanie odwróconego obrazu na matówkę, matrycę światłoczułą lub film w aparacie fotograficznym. Może być wbudowany w korpus aparatu (co ma miejsce w przypadku aparatów kompaktowych) lub do niego podłączany za pomocą mocowania bagnetowego (takie obiektywy mają aparaty z wymienną optyką, np. lustrzanki i bezlusterkowce). Najczęściej składa się z tulei i precyzyjnego układu soczewek, gdzie każda odpowiedzialna jest za coś innego: korygowanie danej wady, skupianie czy rozpraszanie światła. Chodzi o to, by wyeliminować wady optyczne (aberracji) i uzyskać obraz o jak najlepszej jakości.
Wewnątrz obrazu znajduje się także przysłona i mechanizm, który porusza soczewkami i pomaga w ustawieniu ostrości (tj. ogniskowania) i zmiany ogniskowej (ogniskowa – odległość wyrażana w milimetrach pomiędzy ogniskiem układu optycznego, a punktem głównym układu optycznego). Jej wartość zależy od odległości położenia fotografowanego przedmiotu od obiektywu. Im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia (czyt. większe przybliżenie). Coraz więcej obiektywów ma także wbudowaną stabilizację obrazu. Coraz więcej obiektywów ma także wbudowaną stabilizację obrazu.
Wartość ogniskowej waha się pomiędzy 8 mm a 300 mm. Krótkie ogniskowe, jak 12 mm czy 18 mm oznaczają szeroki kąt widzenia obiektywu, co pozwala zarejestrować duży obszar scenerii np. szerokie wnętrze, miejską architekturę czy dużą grupę osób, które stoją w niedalekiej odległości.
Analogicznie – im dłuższa ogniskowa (na przykład 120 lub 300 mm), tym węższy kąt widzenia obiektywu, a co za tym idzie – mniej motywów może być umieszczonych w kadrze, za to można znacznie przybliżyć obiekty bardzo odległe. Długie ogniskowe są odpowiednie do portretów, fotografii zwierząt i wydarzeń sportowych. Wydobywają motyw z tła i poprawiają możliwość wykadrowania.
Parametry ogniskowych podawane są w milimetrach. W przypadku obiektywów zmiennoogniskowych podana jest także krotność zoom (5x lub 20x zoom optyczny). O tyle wydłuży się ogniskowa (tj. powiększy obraz na matrycy w stosunku do minimalnej ogniskowej).