Często w świecie fotograficznym słychać dylematy pt. RAW czy JPEG? Którą opcję wybrać? Każda z nich ma swoje wady i zalety, jednak każdy fotograf, który poważnie myśli o fotografii, zaczyna działać na tzw RAWach. Czy nadal zastanawiasz się, jakie są różnice pomiędzy RAW a JPG? I czy warto fotografować w RAW? Dobrze trafiłeś, dziś postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości i niepewności.
Jak już wyżej pisaliśmy, najlepiej fotografować i zapisywać pliki w formacie RAW (dla początkujących RAW+JPEG). Dzięki RAW mamy jako fotografowie pełną kontrolę nad zdjęcie. Wiadomo, nie jest to antidotum na nieudane zdjęcia, jednak jest idealny dla osób zajmujących się świadomym fotografowaniem.
Co to jest RAW?
Nazywany jest cyfrowym negatywem ponieważ, aby zobaczyć co zawiera, trzeba go wywołać “w cyfrowej ciemni” czyli w odpowiednim programie np. Lightroom. Pamiętajmy, że podgląd wyświetlany przez aparat nie jest wyglądem RAW! Jest to obraz tylko JPEG, który powstałby przy aktualnych ustawieniach aparatu. RAW są to surowe pliki zapisu sygnału z matrycy w czystej postaci sprzed ingerencji procesora obrazu. Nie ma w nim informacji nawet o kolorze pikseli. Jest to format bezstratny z odwracalnym algorytmem.
Co to jest JPG?
Najbardziej popularny JPEG jest bardzo wygodnym sposobem zapisu zdjęć na kartach pamięci ale posiadającym pewne wady. Najpoważniejszą jest kompresja. Przy powstawaniu JPEG stosuję się tak zwaną kompresję stratną czyli usuwane są z niego pewne informacje o obrazie. Niebezpieczeństwem są pojawiające się w przypadku nawet niewielkich kompresji tzw. artefakty, czyli efekty wizualne pogarszające odbiór obrazu. Widoczne są one szczególnie przy delikatnych i płynnych przejściach w kolorach, delikatnych szczegółach np. liniach, fotografiach przedstawiających regularne struktury. Warto także pamiętać, że JPEG zawsze współpracuje z 8 bitową głębią kolorów. Co nie przeszkadza finalnemu obrazowi (odpowiada temu, co może widzieć człowiek), ale w trakcie obróbki w cyfrowej ciemni lepiej jest używać większej głębi kolorów m.in. dla uzyskania lepszej jakości przejść tonalnych (to umożliwia np. RAW).
Co robić dalej, gdy działamy na pliku RAW?
Przede wszystkim otwieramy go w dedykowanym do wywoływania RAW programie graficznym. Potem w trakcie obróbki możemy wybrać ustawienia np. balansu bieli, kontrastu, odszumienia, kolorystyki i ostrości, można dokonać korekty wad obiektywów oraz korekcji obrazu.
Najważniejsze dla fotografa jest to, że pliki RAW mają po wywołaniu większą rozpiętość tonalną, lepszą przestrzeń barwową i pozwalają na korzystniejszą ekspozycję szczegółów, można je wyostrzyć i odszumić. Jednak efekty są widoczne po obróbce (wywołaniu) i oszlifowaniu w programie graficznym.
Wynik swoich prac może zapisać w nowym pliku JPEG, PSD lub TIFF ale informacja zawarta w oryginalnym RAW pozostaje nie zmieniona. Ten sam pilik można “wywołać na kilka odmiennych sposobów bez strachu o nadpisanie oryginału. RAW jest mniej czuły na prześwietlenia niż JPEG .
Jak widzicie, pliki RAW dają nam dużo większe możliwości i pozwalają na większą kontrolę nad jakością i ostatecznym efektem zdjęcia. Nie bójcie się, na początku może być trudno się przestawić, ale później – działanie na RAWach to czysta przyjemność!