Dzięki naszemu poradnikowi wiecie coraz więcej o fotografii. Znacie już teorię, na początku zbudowaliśmy fundament wiedzy. Później pokazaliśmy Wam podstawowe techniki i triki, które pozwalają na stworzenie ciekawszych, bardziej chwytliwych fotografii. Z każdym kolejnym wpisem staramy się przybliżyć Wam świat tej wielkiej sztuki i ułatwić poruszanie się w nim. Dajemy Wam fotografię na talerzu, czerpcie więc z niej do woli.
A dziś – czas na filtry fotograficzne.
Niekiedy wystarczy zrobić dobre zdjęcia i nie trzeba wówczas poświęcać całych godzin na postprodukcję. Jednym z ciekawszych rozwiązań dla tych, którzy chcieliby osiągać lepsze wyniki w swojej pracy, są filtry fotograficzne. I nie dajcie sobie wmówić (bo nam już próbowano), że filtry to przeżytek i w zasadzie miały rację bytu tylko w erze aparatów analogowych i negatywów wywoływanych w ciemni. Nic z tych rzeczy! Filtry, nawet te podstawowe, bardzo ułatwiają pracę i pozwalają na poszerzenie swoich możliwości. Jest to jedno z tych akcesoriów fotograficznych, które mają kolosalny wpływ na finalne zdjęcie. Przedstawiamy Wam te najważniejsze i najciekawsze, bez których ani rusz.
Filtry fotograficzne to nic innego jak płytka płasko-równoległa nakładana na obiektyw aparatu za pomocą wkręcanych na niego opraw bądź jako wkład do ramki mocowanej na obiektywie. Umożliwiają one zdjęcia w bardzo trudnych warunkach, poprawiają kontrast i kolor, podkreślają to, co ważniejsze w kadrze. Poza tym – dają wiele wiele efektów specjalnych, pozwalają na przedstawienie rzeczywistości w innym, podkoloryzowany sposób. Podstawowe filtry stanowią również dobrą ochronę przedniej soczewki obiektywu przed uszkodzeniami i zanieczyszczeniami.
Filtr UV
Blokuje promieniowanie ultrafioletowe. Przydatny w górach (na wysokościach) i nad morzem, gdzie na zdjęciach może pojawić się niebieskawe zabarwienie, UV jest wysokie i może mieć wpływ na materiał światłoczuły. W normalnych warunkach praktycznie nie ma wpływu na rejestrowany obraz, ale jest najchętniej stosowanym filtrem do ochrony obiektywu przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Filtr polaryzacyjny
Pochłania światło, dzięki czemu można wyeliminować odbicia z lustra wody lub powierzchni szklanych oraz część światła odbitego od atmosfery, co daje efekt: przyciemnionego nieba i refleksów z powierzchni szklanych. Efektem działania tego filtra jest też podbicie kolorów. Możliwości filtra polaryzacyjnego nie da się w bezpośredni sposób zastąpić obróbką cyfrową.
Filtr neutralny szary (ND)
Redukuje ilość światła wpadającego przez obiektyw – ale nie wpływa na jego barwę ani charakter – co pomaga, gdy chcemy wydłużyć czas ekspozycji (nie ingerując w ustawienia przysłony cz też ISO). Łatwiej jest wówczas uzyskać efekt rozmazanych obiektów w ruchu, np. samochodów na drodze, ludzi na ulicy. Filtry ND przydają się w sytuacjach, gdy istnieje potrzeba skorzystania z dużego otworu przysłony w warunkach silnego oświetlenia oraz do uzyskiwania bardzo długich czasów ekspozycji nieosiągalnych w inny sposób (np. do fotografii wodospadów czy też fal morskich).
Filtr Skylight
Pomaga ocieplić zdjęcie, dzięki swojemu lekko różowemu zabarwieniu. Jest to pomocne w fotografii motywów, które robią wrażenie “zimnych” – oświetlonych jasnobłękitnym niebem, nie oświetlone bezpośredniego przez światło słoneczne. Pomaga nada dość naturalny odcień np. ludzkiej skórze.
Filtry efektowe![](https://blog.fotoget.pl/wp-content/uploads/2019/06/stephen-kraakmo-1242027-unsplash-2.jpg)
Pozwalają uzyskać różne efekty, np. filtr gwiazdkowy daje wrażenie rozszczepienia punktów świetlnych (latarnie uliczne, światła aut) w gwiazdy; filtr zmiękczający, dzięki nadaniu lekkiej poświaty w okolicy jasnych obszarów zdjęcia i ogólnemu spadkowi ostrości nadaje zdjęciu lekko baśniowy, senny charakter; filtr close-up daje efekt jak przy zdjęciach makro.