Dzięki naszemu poradnikowi wiecie coraz więcej o fotografii. Znacie już teorię, na początku zbudowaliśmy fundament wiedzy. Później pokazaliśmy Wam podstawowe techniki i triki, które pozwalają na stworzenie ciekawszych, bardziej chwytliwych fotografii. Z każdym kolejnym wpisem staramy się przybliżyć Wam świat tej wielkiej sztuki i ułatwić poruszanie się w nim. Dajemy Wam fotografię na talerzu, czerpcie więc z niej do woli.
A dziś – czas na filtry fotograficzne.
Niekiedy wystarczy zrobić dobre zdjęcia i nie trzeba wówczas poświęcać całych godzin na postprodukcję. Jednym z ciekawszych rozwiązań dla tych, którzy chcieliby osiągać lepsze wyniki w swojej pracy, są filtry fotograficzne. I nie dajcie sobie wmówić (bo nam już próbowano), że filtry to przeżytek i w zasadzie miały rację bytu tylko w erze aparatów analogowych i negatywów wywoływanych w ciemni. Nic z tych rzeczy! Filtry, nawet te podstawowe, bardzo ułatwiają pracę i pozwalają na poszerzenie swoich możliwości. Jest to jedno z tych akcesoriów fotograficznych, które mają kolosalny wpływ na finalne zdjęcie. Przedstawiamy Wam te najważniejsze i najciekawsze, bez których ani rusz.
Filtry fotograficzne to nic innego jak płytka płasko-równoległa nakładana na obiektyw aparatu za pomocą wkręcanych na niego opraw bądź jako wkład do ramki mocowanej na obiektywie. Umożliwiają one zdjęcia w bardzo trudnych warunkach, poprawiają kontrast i kolor, podkreślają to, co ważniejsze w kadrze. Poza tym – dają wiele wiele efektów specjalnych, pozwalają na przedstawienie rzeczywistości w innym, podkoloryzowany sposób. Podstawowe filtry stanowią również dobrą ochronę przedniej soczewki obiektywu przed uszkodzeniami i zanieczyszczeniami.
Filtr UV
Blokuje promieniowanie ultrafioletowe. Przydatny w górach (na wysokościach) i nad morzem, gdzie na zdjęciach może pojawić się niebieskawe zabarwienie, UV jest wysokie i może mieć wpływ na materiał światłoczuły. W normalnych warunkach praktycznie nie ma wpływu na rejestrowany obraz, ale jest najchętniej stosowanym filtrem do ochrony obiektywu przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Filtr polaryzacyjny
Pochłania światło, dzięki czemu można wyeliminować odbicia z lustra wody lub powierzchni szklanych oraz część światła odbitego od atmosfery, co daje efekt: przyciemnionego nieba i refleksów z powierzchni szklanych. Efektem działania tego filtra jest też podbicie kolorów. Możliwości filtra polaryzacyjnego nie da się w bezpośredni sposób zastąpić obróbką cyfrową.
Filtr neutralny szary (ND)
Redukuje ilość światła wpadającego przez obiektyw – ale nie wpływa na jego barwę ani charakter – co pomaga, gdy chcemy wydłużyć czas ekspozycji (nie ingerując w ustawienia przysłony cz też ISO). Łatwiej jest wówczas uzyskać efekt rozmazanych obiektów w ruchu, np. samochodów na drodze, ludzi na ulicy. Filtry ND przydają się w sytuacjach, gdy istnieje potrzeba skorzystania z dużego otworu przysłony w warunkach silnego oświetlenia oraz do uzyskiwania bardzo długich czasów ekspozycji nieosiągalnych w inny sposób (np. do fotografii wodospadów czy też fal morskich).
Filtr Skylight
Pomaga ocieplić zdjęcie, dzięki swojemu lekko różowemu zabarwieniu. Jest to pomocne w fotografii motywów, które robią wrażenie “zimnych” – oświetlonych jasnobłękitnym niebem, nie oświetlone bezpośredniego przez światło słoneczne. Pomaga nada dość naturalny odcień np. ludzkiej skórze.
Filtry efektowe
Pozwalają uzyskać różne efekty, np. filtr gwiazdkowy daje wrażenie rozszczepienia punktów świetlnych (latarnie uliczne, światła aut) w gwiazdy; filtr zmiękczający, dzięki nadaniu lekkiej poświaty w okolicy jasnych obszarów zdjęcia i ogólnemu spadkowi ostrości nadaje zdjęciu lekko baśniowy, senny charakter; filtr close-up daje efekt jak przy zdjęciach makro.