Zajmowanie się fotografią zawodowo nie jest jedynie robieniem zdjęć. Do naszych obowiązków należy nie tylko dobre wykadrowanie obrazu, sfotografowanie modela czy obiektu pod odpowiednim kątem, obrobienie zdjęcia i później posłanie sesji w świat. Absolutnie nie! Bycie zawodowym fotografem wiąże się z wieloma działaniami, które musimy podjąć, by wyróżnić się na tle konkurencji. Na nasz sukces złoży się nie tylko nasze podejście do klientów (wówczas wrócą do nas, przyciągając znajomych), sposób organizowania sesji oraz nasza rzetelność i odpowiedzialność
Co więcej – współcześnie bardzo ważna jest nasza reklama (kluczową rolę odgrywa tutaj internet) oraz to, w jaki sposób prowadzimy swoje profile w social mediach (Instagram i Facebook to w tej chwili dwa najpopularniejsze i najpomocniejsze portale) oraz wygląd naszego portfolio. To ono jest naszą wizytówką i może albo odstraszyć albo przyciągnąć naszych potencjalnych klientów. Jest to też swoiste świadectwo naszej pracy i dzięki niemu zainteresowani nie kupią przysłowiowego „kota w worku” (rzecz, jak wiadomo, ważna szczególnie przy spisywaniu umowy – powinien się w niej znaleźć zapis, że zleceniodawca wie, jaki jest styl fotografa i zgadza się na to, by zdjęcia, które dostanie mieściły się w ramach działania artysty).
Portfolio fotograficzne: jak je stworzyć, aby było atrakcyjne i przyciągało klientów?
Co należy zrobić, by nasze portfolio wyglądało atrakcyjnie i sprawiło, że potencjalni klienci przyjdą do nas z otwartymi ramionami i głowami?
Portfolio to zbiór przykładowych prac danego artysty. Niegdyś kojarzone było z teczką, w której znajdowały się najlepsze zdjęcia danego fotografa wydrukowane w dużych formatach. Dzisiaj portfolio tworzy się online, w internecie jest bardzo dużo portali i stron, które oferują taką usługę (pomoc/stworzenie portfolio). Można założyć swoje profile w kilku różnych serwisach, dzięki czemu będziemy widoczniejsi w sieci, bo jak wiadomo – łatwiej będzie nas znaleźć, jeśli ogłosimy się w wielu miejscach.
Portfolio powinno zawierać zdjęcia, które są przykładami naszych najlepszych prac. Niektórzy prezentują na swojej stronie od 20 do 30 zdjęć z różnych zleceń, inni publikują kilka pełnych sesji do wglądu. To, którą formę prezentacji wybierzemy, zależy tylko od nas. Jeśli chcemy przyciągnąć klientów biznesowych, robimy sesje produktowe – wówczas dobrze jest zaprezentować zdjęcia z naszych najlepszych sesji. Jeśli „celujemy” w klientów indywidualnych, warto pokazać im przykładowe sesje, by wiedzieli, czego mogą się spodziewać.
Musimy pamiętać o tym, by wybrane fotografie ze sobą współgrały lub korespondowały ze sobą, czy to w formie gry kolorów, czy jakieś opowieści. Muszą być także podobne jakościowo – by żadne nie wybijały się ponad normę, bo to może zasiać wątpliwości w odbiorcach. Dobrze jest też pogrupować zdjęcia tematycznie lub w cykle – monochromatyczne, portrety, akty, reportaże, by klient wiedział, czego może się spodziewać. Warto, by współgrały ze sobą także rozmiarami i orientacją – pionowe z pionowymi a poziome z poziomymi.
Portfolio fotografa, czyli profesjonalna prezentacja Twoich umiejętności!
Współcześnie zdolność odpowiedniego zaprezentowania siebie i swoich umiejętności jest niezbędna. Osób, które poszukują pracy lub dodatkowego zajęcia jako fotograf jest wiele. Część z nich to profesjonaliści, którzy mają nie tylko dużą wiedzę teoretyczną, ale i praktyczną. Część to osoby, które fotografią zajmują się hobbystycznie, ale doskonaląc swój warsztat metodą prób i błędów osiągnęły w fachu biegłość i spryt, które pozwalają im wykonywać dobrej jakości zdjęcia i ciągle otrzymywać nowe zlecenia. Przecież okazji do zatrudnienia profesjonalnego fotografa nie brakuje. Szczególnie w sezonie ślubnym, czyli w trakcie wieczorów panieńskich i kawalerskich. Oprócz tego sesje rodzinne, chrzciny, urodziny, okrągłe rocznice, studniówki, imprezy firmowe i tym podobne. Nie wspominając już o zleceniach na sesje produktowe.
Czy portfolio fotograficzne jest niezbędne?
Aby móc konkurować z najlepszymi w branży niezbędne jest zaprezentowanie swoich prac w taki sposób, by jak najlepiej przedstawiały nasze możliwości. Różnorodność projektów, wizja i kreatywność powinny być widoczne już na pierwszy rzut oka. Ciekawa kompozycja zdjęcia i model, który czuje się swobodnie przed obiektywem – nie trzeba znać się na fachu, aby móc ocenić, czy jest nam po drodze ze stylem fotografa. Dlatego warto w portfolio umieścić jedynie te zdjęcia, z których jesteśmy naprawdę zadowoleni. Sesja, która z różnych powodów jakoś nam nie poszła, produkt, do którego nie mieliśmy przekonania to często prace, w których nie mogliśmy wykorzystać w stu procentach naszego potencjału i zdarzają się każdemu. Ważne jednak, by przed wysłaniem portfolio do potencjalnego pracodawcy, spojrzeć na swoje projekty krytycznym okiem i zastanowić się, czy potrafią „mówić za nas i o nas”.
Na naszym blogu, zarówno profesjonalni fotografowie, jak i początkujący czy hobbyści znajdą dużą bazę wiedy. Zastanawiasz się, jak fotografować niemowlęta, szukasz informacji gdzie zdobywać zlecenia i klientów? Jeśli tak, dobrze trafiłeś. Nie pozostaje Ci nic innego, jak zapoznać się z naszym cennikiem i dowiedzieć się więcej na temat wywoływania zdjęć. O resztę zadbamy my!
Pamiętajcie, że portfolio to Wasza najlepsza wizytówka – warto poważnie potraktować pracę nad nim. Powodzenia!