Po krótkim wprowadzeniu do świata obiektywów, opisu działania i funkcjonalności, dziś nadszedł czas na podział obiektywów. Każdy rodzaj obiektywu jest dostosowany do wymagań użytkownika i ma spełniać określone zadania.
Najbardziej podstawowy jest podział obiektywów na stałoogniskowe i zmiennoogniskowe. Te pierwsze wyróżniają się ustaloną, niezmienną długością ogniskowej. W obiektywach zmiennoogniskowych (tzw. zoomy) długość ogniskowej możemy regulować zgodnie z zakresem dostępnym w danym obiektywie.
Obiektywy stałoogniskowe
Obiektywy makro (o skali odwzorowania 1:2 lub większej) – odznaczają się zróżnicowanym zakresem ogniskowych i jasnością od f/2.8 do f/3.5. Używane głównie do makrofotografii, w której chodzi o wierne odwzorowanie wielkości fotografowanego obiektu (a najczęściej są to drobne kwiatki czy owady). Cenione są także przez portrecistów, dzięki precyzyjnemu oddaniu ostrości i jakości zdjęć.
Stałoogniskowy standard (optyka o ogniskowych z przedziału 35-60 mm w przeliczeniu na pole widzenia aparatu małoobrazkowego) – mówiąc najogólniej, obiektywy te oferują obraz i perspektywę przybliżone do sposobu postrzegania świata przez ludzkie oko. Najczęściej wybieranym modelem z tej grupy są te o ogniskowej 50 mm (najczęściej f/1,8), które charakteryzują się wysoką jakością obrazu, a jednocześnie – bardzo atrakcyjną ceną.
Obiektywy portretowe (zakres ogniskowych 85–135 mm) – szkła o jasności f/1.8 – najcześciej jest to jednak f/1.4. Odznaczają się bardzo wysoką jasnością optyczną, świetną jakością obrazu, co pozwala na tworzenie unikalnych ujęć.
Obiektywy typu rybie oko (ang. Fish-Eye) – charakteryzują się dużym polem widzenia (od 100 do 180 stopni). Efektem jest obraz o ewidentnie kulistej strukturze. Wykorzystywane w fotografii krajobrazów i wnętrz.
Supertele (obiektywy długoogniskowe, których zakres ogniskowych wynosi najczęściej od 200 do 600 mm, ale zdarzają się też konstrukcje 1200 mm) – bardzo duże, jasne dla fotografów sportowych i przyrodniczych. Ich zaawansowane odpowiedniki wykorzystywane są w fotografii astrologicznej.
Obiektywy zmiennoogniskowe (zoomy)
Obiektywy kitowe – uniwersalne obiektywy, które sprzedawane są w komplecie z aparatem („kit” to z angielskiego – zestaw). Zoomy o zakresie ogniskowych od szerokiego kąta widzenia (odp. 24 lub 28 mm w aparacie małoobrazkowym), przez standard, po portretowe (odp. 70-85 mm). Nie zachwycają jakością optyczną, choć niekiedy – w niektórych systemach – bywa ona całkiem zadowalająca.
Szerokokątne obiektywy (zakres ogniskowych lokujący się najczęściej w okolicach 10-24 mm w zależności od systemu) – dają szerokie pole widzenia, jednak – w przeciwieństwie do Fish Eye – obraz, który dają nie odznacza się kulistymi zniekształceniami. Dzięki temu dają bardziej rzeczywiste odwzorowanie rzeczywistości. Używane głównie w fotografii krajobrazu i wnętrz.
Teleobiektywy reporterskie (zakres ogniskowych 24–70 mm i 70–200 mm stałej jasności wynoszącej najczęściej f/4 lub f/2.8) – zoomy uniwersalne, używane głównie przez fotoreporterów dzięki solidnej konstrukcji, stabilizacji obrazów i napędzie AF. Jedne z najczęściej używanych szkieł wśród profesjonalistów.